Along a Coastal Road

Along a Coastal Road
Photo by Reverend Steve Waites

Thursday, June 11, 2015

How to Keep Your Inner Glow




No matter what experiences I have 
encountered in life, through countless 
difficulties, challenges and painful 
disappointments, where I wondered 
if life is worth living, to experiencing 
joyful times when I have felt success 
and on top of the world, 
I somehow managed through God's grace to keep 
flicker of faith alive that there would be better days 
ahead and hope to find a greater meaning and purpose to life. 

Until I realized that it all comes back to finding and maintaining our inner connection to Source, suffering seemed to be an ongoing experience. When we leave God out of the equation, we become more disconnected from true happiness. True happiness is found when we realize God is not at a somewhere distant place but is within our own heart and breath. When we desire and decide to make a conscious choice to work and cooperate with the Divine as an ongoing growing practice,  
divine providence sets in. 


Every step of the way, our life begins to take on a fresh new meaning with more love and joy filling our hearts and minds. Through a regular daily practice of meditation and prayer, we grow into heightened states of awareness of the divine presence. Truly our heart begins to expand, our inner glow becomes brighter and we have been blessed with greater expectations knowing the Divine is always working in our lives  
and on our behalf. 



What greater joy life becomes when we learn to let go and rise above the problems of darkness and step into the light. As our path becomes brighter and we are shown our true purpose and meaning of life, we stop resisting and accept God's guidance to steer  
us in the right direction. 




Reverend McHenry was Ordained in 1998  and received her Doctor of Divinity in 2013 from Universal Church of the Master. She holds a Masters in Holistic Health from Clayton College of Holistic Health and a Certification as a Nutritionist Consultant in 2014 from Natural Healing Institute of  Naturopathy. As a Research Associate at California Pacific Medical Center in San Francisco  she focused on the efficacy of integrative medicine in a community hospital, 
as well as studying the effects of healing modalities including guided imagery and meditation to alleviate stress and  
promote well-being for patients undergoing different medical procedures including breast cancer patients undergoing chemotherapy and radiation as well as studying the effects of music and sound during 
open heart surgery. She has co-authored and published  
four papers in peer-reviewed medical journals specializing in the areas of consciousness studies and mind-body approaches to healing and wellbeing. She has worked with the Institute of Noetic Sciences in Petaluma to support their consciousness studies research. She has served as a trained Zen hospice program volunteer a San Francisco Laguna Honda General Hospital.   

Reverend McHenry is a Certified Spiritual Healer and Direct Divine Light Practitioner from Spiritual Arts Org. and proficient in various healing modalities. 
Reverend McHenry combines her extensive counseling and theological training to help integrate a person’s values while respecting their individuality.  She is  
proficient at co-creating a wedding ceremony that will bring hopes and dreams to reality.

Reverend Pamela McHenry, D.D. is a new member to 
the Sacred Foundations, Inc. Board of Trustees.

We welcome her to the family and appreciate her
diverse skills and talents.

Wednesday, June 10, 2015

Fractal's and the World of Spirit - part 2



In many ways, the data present in the Mandelbrot fractal may be likened 
to the clay used by a potter. Both are the raw material which may by 
manipulated in various ways to produce either art in the case of a fractal 
or a useful object such a vase if using clay.

One of the main considerations when working with fractal data, which 
can be near infinite in quantity is how does one go about filtering the 
content so that resulting artwork doesn't become so cluttered that it 
overwhelms the observer and thus appear less pleasing to the eye. 

Bottom line, fractal art  tends to look a whole lot like abstract art, 
although the spiral form does seem to occur quite often!




Fractal Art
By Reverend Steve Waites, M.Th.





Ever since the discovery of fractals many coloring algorithms 
have developed. The development process usually combines 
experimentation, mathematical understanding, and the analysis 
of the visual results. For instance one of the most complex methods 
called the Triangle Inequality Average was used to color the 
spiral galaxy type fractal. 

For those interested, an abstract in PDF format is available at 
the address below which gives a greater in-depth  perspective and 
more examples. 

Or check out fractal triangle inequality in Google images.   



If one looks at the classic Mandelbrot ( named after BenoĆ®t B. Mandelbrot ), one can see that there are three distinct zones. The Blue zone is 
the peripheral area. The Black inner core may be thought of as being 
very much like an energetic black hole. Data goes in but nothing ever 
comes out! And finally there is the White fringe. It is this area where 
one will find all of the so called, chaotic detail that makes the 
Mandelbrot Set so remarkable and complex. 




Classic Mandelbrot Figure






Mandelbrot emphasized the use of fractals as realistic and 
useful models of many rough phenomena in the real world. 
Natural fractals include the shapes of mountains, coastlines, 
and river basins; the structures of plants, blood vessels and 
lungs and the clustering of galaxies.




Fractal Art
By Reverend Steve Waites, M.Th.







Fractals are found in human pursuits, such as music, painting, 
architecture, and even influence stock market prices. 
Mandelbrot believed that fractals, far from being unnatural, 
were in many ways more intuitive and natural than the artificially 
smooth objects of traditional linear geometry that had been 
understood since classical times.


 Reverend Stephen J. Waites, M.Th.



Reverend Steve Waites became an Ordained Minister  
in 1998 and earned a Master of Theology Degree 
from Universal Church of the Master. 

He currently holds ministerial credentials through
Esoteric Interfaith Church, Inc. and Sacred Foundations, Inc.



















Tuesday, June 2, 2015

Fractal's and the World of Spirit Part One






Fractals provide a mathematical means of describing natural objects that do not easily conform to linear geometry. Examples of linear geometry would be lines and circles as well as the properties most typically ascribed to  
crystalline structures. 

One may think of geometric fractals as being endlessly repeating self-similar patterns, that when magnified by computer software, continually replicates into smaller and smaller versions of the original image. 

So what are the building blocks used to create fractals? Glad you asked. It's basically a mix of differential calculus and trigonometry, used for calculating lengths and angular rotations, all rolled up into what is collectively known as Complex math. Therefore, it can be reasoned that advanced math does serve some useful purpose after all in this case producing nifty one of a  
kind art objects!!











Since their discovery, it has become clear that the geometry of fractals and geometry of nature share many similar attributes. Of course, there is a world of difference in fractals that occur in nature and fractals generated in the virtual world of computerized math routines. Firstly natural fractals are severely impacted by physical constraints. Think of a tree that miscalculates the weight to volume ratio of a branch. When stressed beyond normal tolerance levels, the limb breaks, often resulting in unforeseen consequences!

In this blog section, we will examine how fractals can be used to generate a Mandala. 




In various spiritual traditions, Mandala’s which are typically geometrically concentric diagrams that represents the cosmos metaphysically or symbolically, may be employed for focusing attention of aspirants and adepts, as a spiritual teaching tool, for establishing a sacred space, and as a technique to aid in meditation. 

The example Mandala’s shown here were created by first generating an interesting fractal pattern, then cutting a pie shaped segment from that pattern. The pie slice angle can be varied, which allows for different shaped polygons. The image is then rotated while being overlaid on itself. And that’s how an almost infinite set of unusual Mandala designs may be produced!  


Reverend Steve Waites, M.Th
Sacred Foundations, Inc.
Trustee, Instructor

Reverend Waites has spent a lifetime studying sacred geometry,
leylines and indigenous cultures and rituals.

We look forward to his upcoming articles on fractals.




Sunday, May 31, 2015

Developmental Asset of the Month – June



SAFETY 
Young people feel safe at home, at school, and in the neighborhood. 

This document is designed to help adults throughout Santa Clara County develop materials and activities to promote the asset of adult 
role models. 

Newsletter Content 
The following text may be used in organizational newsletters. Please include the attribution at the end of the article. 

The Importance of Safety 
Feeling safe at home, at school, and in the community is necessary for young people’s health and wellbeing. There are multiple elements of safety for young people, all of which are important to help children thrive. These elements include safety from accidents and hazards, safety from crime and violence, and safety from bullying and harassment, just to name a few. 




For young people, feeling unsafe often produce physical, emotional, and social consequences. Youth who feel unsafe skip school more often, achieve less academically, have fewer friends, and are more likely to bring weapons to school. 

In Project Cornerstone’s 2011 survey, only 62% of 4th-6th graders 
and 47% of 7th to 12th graders reported that they feel safe at home, at school, and in their neighborhoods. To help raise awareness of the importance of safety to youth’s psychological as well as physical wellbeing, June is Safety month in Silicon Valley. 

The following discussion topics can help young people identify the ways and locations where they do, and do not, feel safe, and promote conversations about how to improve safety for themselves and others. 
• Has anything happened at school, in the neighborhood, at the mall, or anywhere else to make you feel unsafe, afraid, or worried? 
• Do you know what to in case of an earthquake? Fire? Serious  
injury or illness? 
• If you or a friend were being bullied, what would you do? 

While safety is a critical concern, it’s also important that adults help young people understand that small risks are normal. Sometimes overstressing safety can lead children to avoid healthy risks that help them grow. Helping young people learn to manage their safety and react in case of emergency will help them develop confidence and independence that will serve them well throughout  
their lives. 

This article was provided courtesy of Project Cornerstone’s 
Asset-a-Month program. For more information,  



Activities 

For families 
• Does everyone understand the rules about answering the phone, opening the door to strangers, spending time at home alone? 
Work together on rules that everyone can agree upon and follow. 
• Does everyone understand where to go and what to do in a fire 
or another emergency? Practice fire and earthquake drills so that 
children can easily recall the instructions during the stress and 
confusion of an actual event.Together, identify at least three 
neighbors to whom your children can go in case of an emergency 
at home. 
• Hold honest, open, and age appropriate discussions with your children about personal safety, avoiding dangerous situations, and what to do if they feel threatened. 
• Talk to your children about bullying, including what to do if they or their peers are being bullied. Bullying is a form of intimidation, and directly impacts young people’s sense of personal safety and comfort.

 For all adults 
• Make your home a safe place for all children in the neighborhood to go if they’re threatened, hurt, or lost. 
• Create or serve on a neighborhood watch group for your community. 
• Be an “askable adult” who youth can go to when they have questions or concerns about their safety. 
• Model safe behaviors! Wear a helmet when you ride a bicycle and fasten your seatbelt in the car. 
• Pay attention to what’s going on with the youth around you, and intervene if it seems that someone is being threatened, harassed, or  
bullied, or if the child is engaging in unsafe behaviors. 

At school or in youth programs 
• Take a safety walk! Canvass the area with youth to identify  
places where people might get hurt or threatened, and discuss 
where the young people do and don’t feel safe at the site. 
Brainstorm ways to address the issues, and work with the 
administration or facility staff to solve the problems. 
• Create and communicate clearly defined rules for physical 
behaviors as well as interpersonal behaviors. It’s important 
that youth know that bullying is not acceptable. Discuss and 
roleplay ways that youth can stand up for themselves and 
their peers if they’re being bullied. Make sure that youth understand the importance of reporting bullying incidents and the difference between reporting and “telling.” 
• Involve parents and caretakers in safety discussions to ensure message consistency and reinforcement.

 Resources 
• Take 25 (http://www.take25.org) is a program of the National Center for Missing and Exploited Children encouraging parents to take 25 minutes to discuss safety issues with their children. Their list of conversation starters at
 http://www.take25.org/res/pdf/Take_25_Conversation_Starters.pdf  covers online and offline personal safety topics for young children, tweens, and teenagers. 
• Electronic bullying online or through mobile phones, known as “cyberbullying,” is a growing phenomenon, especially with the relative anonymity for bullies. A good resource to help youth understand the issues is http://www.stopcyberbullying.org. For adults, http://www.cyberbullying.us  serves as a clearinghouse for the latest research and information about cyberbullying. 
• For K12 schools, Project Cornerstone offers the Expect Respect peer abuse and bullying prevention workshop. With the guidance of a skilled facilitator, teams of diverse students develop leadership skills and action plans to promote healthy behaviors and reduce bullying on campus. Contact Project Cornerstone at (408) 351-6482 or info@projectcornerstone.org for more information. 

About the Asset-a-Month Program 
The goals of the Silicon Valley Asset-a-Month program are to help align adults throughout our diverse community in their efforts to promote positive youth development by fostering developmental assets. For more information about the  
Asset-a-Month program, contact Project Cornerstone at 
(408) 351-6482 or info@projectcornerstone.org


Reverend Felecia Mulvany, D.D.
President, Sacred Foundations, Inc.






Wednesday, May 13, 2015

Accessing Inner Wisdom – Part One

Do you feel as if you’re constantly running from one thing to the next?
Are you too busy to even make that important  “To-Do” list?
Do feel torn between the many choices and decisions you must make?


Then you’re probably so caught up in the immediate minutia of your life that you aren’t taking the necessary time needed to step back and get the bigger picture. When you can see the bigger picture of your life, then everything begins to make sense. The nonessentials naturally begin to fall away and you can focus on what truly matter.
The earth plane has been called “dense. ”  It’s as if we live under a veil of unknowing. Therefore we tend to operate ‘blind,’ taking action or not – hoping all the time that we are making the best move. 


  
Once in awhile, however, the veil lifts and we have one of those  “Ah Ha” revelations – those moments of insights when the pieces start falling into place  completing the puzzle that’s confounded us for days, weeks,  sometimes even months. Sometimes we receive greater understanding of a situation, or a person, or the “big picture” of your life, or even of the universe.This is your inner wisdom speaking to us. 
Treasure these moments of revelations! Everything becomes clearer when we have them. Don’t you wish you could have them more often? The truth is, you can! Your inner wisdom is available to you whenever you need it.
Our society is based on “doing,” “results,” and “productivity.”Too little value is placed on taking the time to “be” to slow down and go into silence. This is when our inner wisdom can flow through the veil of “not-knowing” into our consciousness. 

Let’s face it, though. We’re all too busy - so busy we’re often hyped up and can’t slow down. When we have a quiet moment, instead of connecting with our inner wisdom, we grab our cell phones to see what tidbit of information or connection it has for us. We hardly ever let our minds just coast.

Thomas Edison, one of America’s greatest inventors, knew the value of quiet moments. He frequently took “little naps.” Sometimes, when he was challenged with one of his inventions, he would rock in his rocking chair with ball-bearings in his hand. 
When he drifted off the ball bearings would drop on the floor and wake him up. That moment of lucid thought before falling asleep often generated a brilliant idea,  or the solution to the problem he was contemplating. These are moments of revelation!

You can have those moments too. It just means slowing down, letting yourself daydream, spend quiet moments looking at the sunset or a beautiful view, or taking a quiet walk in nature. It means taking moments to relax without the TV, 
the cell phone, the i-pad, or the computer.  Just sit in silence! 


A great way to create space for silence is to set aside 5 to 20 minutes a day. Just sit quietly taking deep slow breaths. The only thing you do is follow your breathing. If your mind is busy, you can try silently saying a word or phrase such as ‘peace,’ ‘letting go,’ ‘serenity,’ or the Sanskrit word ‘Om.’  If your mind strays, just pull it back to focusing on your breath. This practice actually strengthens your mind and improves concentration and focus.

When we quiet our body and let our minds free float, not only do we give ourselves valuable time to distress, but we also begin to let our inner wisdom flow into our consciousness for revelations. 
After you become accustomed to sitting in silence, you’ll find that your inner wisdom will begin to offer up insight, help with decisions, and strengthen inner resources so you can confront life’s many challenges with greater calm and clarity.
Look for my article next week on “Accessing Your Inner Wisdom Part Two” in which I will share tips on how to actively engage with your inner wisdom to enhance your life.

If the busyness and stress of your life is depriving you of the well-being and happiness you deserve, please give me a call today and requests a 30-minute complimentary consultation.  Call Joy 415-819-8769 or email me.

Friday, May 1, 2015

Youth Programs - Developmental Asset May

YOUTH PROGRAMS

Young people spend three or more hours per week in sports, clubs, or organizations at school and/or in community organizations.

This document is designed to help adults throughout Santa Clara County develop materials and activities to promote the asset of adult role models.

 Newsletter Content
The following text may be used in organizational newsletters. Please include the attribution at the end of the article.




The Importance of Youth Programs








Youth programs—which include sports, scouting, recreation, camps, afterschool programs, and religious programs can provide fulfilling experiences that help young people develop new skills and master challenges. They also provide a safe place for youth outside of school where they can be in contact with caring 
non-parent adults.

Research shows that the developmental asset of participation in youth programs results in increased self-esteem; better development of life skills, leadership skills, and public speaking abilities; fewer psycho-social problems such as loneliness, shyness, and hopelessness; decreased risk behaviors; and more thriving indicators.

Nearly half of the youth in Santa Clara County don’t participate in youth programs. In Project Cornerstone’s 2011 survey,
56% of 4th-6th graders and 60% of 7t 12th graders
reported that they participate in youth programs three 
or more hours each week. To help raise awareness of the importance 
of this developmental asset, April is Youth Programs month in Silicon Valley.

The following discussion topics, adapted from the book What Teens Need to Succeed, can help young people of all ages recognize the value of youth programs, and better understand the benefits of the programs in which they participate: • Overall, are you happy with how many different things you do with your time?
• Are your activities stimulating and challenging?
• Are you making friends with caring, responsible adults in your activities?
• Are you learning new skills and talents, and acquiring new knowledge?
• Do these activities bring out your best? 

If the young person can’t answer “yes” to most of these questions, then it may be time to discuss the program’s activities with the adults in charge or to help the youth find new, meaningful activities that better meet 
his or her interests.

This article was provided courtesy of Project Cornerstone’s 
Asset-a-Month program.
For more information, visit www.projectcornerstone.org 


Activities

For families
• Make sure that your children are participating in positive, asset-building youth programs that they enjoy. If they’re not, help them find new programs that meet their interests. Help them understand that they might not fully enjoy or benefit from the program immediately, and encourage them to make a time commitment of a certain number of weeks or months to give the program an adequate chance.
• When your younger children join a new program, help them with introductions to their peers. They’ll feel more comfortable and confident when they know the other participants.
• At mealtime, ask your children specific questions about the activities, leaders, and other participants in their youth programs. It’s a good way to spark conversation and to make sure that their programs are meeting their
 needs and interests.
• While participating in sports can be positive for young people, the intense competition that can occur in sports programs typically is not. Make sure that coaches balance the competitive aspect of sports with the development of positive skills like leadership, teamwork, and good sportsmanship.
• Role model positive behavior when attending sporting events. Good sportsmanship in the bleachers helps youth practice managing their own responses to challenges and successes.


For all adults

• Youth programs can provide excellent volunteer opportunities! If you have a skill or talent to share, offering it in a youth program is a great way to make a difference.
• Looking for on-going or onetime youth volunteers? Check with the leaders of youth programs near you. Your needs might dovetail one of their service or skills development projects, making it possible for youth to serve as resources and gain valuable experience.

At school or in youth programs
• Youth program staff have exceptional opportunities to serve as asset builders for the youth they serve, acting as role models, mentors, and caring, nonfamily adults. Make sure that all program staff have  been trained in the developmental assets framework, with additional guidance to identify and take advantage of asset building opportunities 
that arise.
• Regularly review activity plans with an eye toward providing opportunities for youth members to help decide and plan activities, and finding ways to incorporate service opportunities into the program’s primary mission. Intentionally make it a top priority for program staff to be a positive influence on the youth in your program.

About the Asset-a-Month Program
The goals of the Silicon Valley Asset-a-Month program are to help align adults throughout our diverse community in their efforts to promote 
positive youth development by fostering developmental assets. 
For more information about the  Asset-a-Month program, contact 
Project Cornerstone at (408) 351-6482 or  info@projectcornerstone.org.